In de Buikslooterkerk in Amsterdam-Noord, werden donderdagavond 5 februari de
Astir-awards uitgereikt. Dit zijn prijzen die de leden van de vereniging van
cosmeticajournalisten toekennen voor de meest vernieuwende en effectieve
beauty-introducties van het afgelopen jaar.
In Nederland zijn er verschillende beauty-awards. In reclames worden ze
genoemd om de producten aan te prijzen.
Naast de Astir kan een product ook bekroond worden met een Cosmopolitan Beauty
award, een Ici Paris XL Beauty Award, de titel ‘product van het jaar’, of
een Marie Claire prix d’excellence, om er maar een paar te noemen. De Astir
onderscheidt zich erin, dat de winaars gekozen worden door modejournalisten.
Mannenscheerapparaat
Het werkt als volgt: de producenten sturen de producten in waar ze het meest
trots op zijn. Parfums, make-up en crèmes, maar ook een
lichaamsscheerapparaat voor mannen of een pincet met een lampje en een tien
keer vergrotende spiegel.
Zo stuurden afgelopen jaar 39 producenten meer dan tweehonderd productlijnen
in, die vervolgens door 42 Nederlandse beautyjournalisten werden beoordeeld.
Er zijn verschillende categorieën voor de producten, allen weer ingedeeld in
‘luxe segment’ en ‘mass market’.
Beauty-Oscars
"Wat de Oscars zijn voor acteurs, dat zijn de Astir-awards voor de
cosmeticabranche", legt Marielle Seegers, beautyjournaliste en lid van
het bestuur van de vereniging voor cosmeticajournalisten, uit.
De uitreiking is een zeer intiem gebeuren, eigenlijk kent iedereen elkaar. Er
zijn in Nederland niet zo heel veel journalisten die gespecialiseerd zijn in
het schrijven over cosmetica, dus bij elke productintroductie is hetzelfde
kleine clubje aanwezig. De bedrijven en de journalisten zijn ook allemaal
met elkaar bekend.
Voor de cosmetica-industrie zijn de journalisten extreem belangrijk. Hoewel er
enorme marketingbudgetten zijn voor campagnes, wordt de echte reclame
gemaakt in de damesbladen.
Leco-effect
Volgens Karin Saalmink, hoofd PR bij L’Oreal luxe producten, is het effect
van free publicity in de make-upbranche enorm. "Laatst liet visagist
Leco van Zadelhoff een nieuwe mascara zien in RTL Boulevard. De volgende dag
staan er meteen vrouwen bij de Douglas of in de Bijenkorf, om te vragen
wanneer het product in de winkels ligt."
"Ik heb het product echt heel vaak langs zien komen, op de televisie, in
de bladen, echt overal", zegt Saalmink bij het in ontvangst nemen van
haar prijs in de categorie Decoratief Luxe Market. "Dus ik wil graag
alle aanwezige journalisten mede bedanken voor het succes."
Trilmascara succes
En de betreffende trillende mascara, de Oscillation Vibrating Infinite
Powermascara van Lancôme, is zeker een succes. Er blijken nog steeds
wachtlijsten met vrouwen die het product willen hebben.
Hoewel de Astirs gebruikt worden in reclames - "Product X, nu bekroond
met een prestigieuze Astir award" - zijn de de prijzen niet echt bekend
onder het Nederlandse publiek.
"Het staat altijd goed om bij je product te zeggen dat het een award
gewonnen heeft, maar of een Astir het publiek nou echt iets zegt... Dat denk
ik niet", aldus Seegers.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl